Els tres documents clau per 'sobreviure' a un arbitratge de consum
Gairebé la totalitat del sector del comerç de mobles s'ha trobat en alguna ocasió, en el desenvolupament habitual de l'activitat professional, amb un arbitratge de consum.
La Junta Arbitral de Catalunya és un organisme administratiu adscrit a l'Agència Catalana del Consum i al Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya. S'encarrega de tramitar les reclamacions que formulen els consumidors catalans quan se senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei.
Si bé és un organisme d'intermediació imparcial, els comerciants de mobles hem de saber algunes qüestions claus que poden ser determinants a l'hora de fer valer els nostres interessos i que les resolucions es decantin cap a la nostra raó.
DOCUMENTS IMPRESCINDIBLES
Perquè això passi, hem de tenir clar els següents tres documents, tenint clar que cadascun d'aquests documents té la seva funció i mai no són substitutius uns dels altres:
1. Comanda. Els articles venuts s'han d'especificar amb gran detall: color, mides, acabats, data de lliurament, si està en exposició... També han d'estar clars els preus i les condicions econòmiques de la venda.
Important: la comanda ha d'estar signada per la botiga i el client. Si l'import a compte de la venda es cobra amb targeta a nom d'altra persona, aquest fet també ha d'estar reflectit en la comanda.
2. Albarà de lliurament dels articles. S'ha de detallar, el millor possible, el material lliurat que ha de coincidir amb el de la comanda. En aquest document s'ha de fer constar qualsevol incidència o discrepància que pugui haver-hi. En qualsevol cas, l'albarà (amb la conformitat o amb el detall de la incidència) ha d'estar signat pel client.
3. Factura. Se li ha de lliurar al client amb el detall dels articles comprats, sigui en el mateix moment de lliurar el material o en dies posteriors, independentment que el client pagui l'import de la venda.
El client té dret a tenir la factura per poder-la pagar. I sense cap document justificatiu del pagament (rebut, transferència bancària, etc.) no pot acreditar la liquidació de l'import de la factura.
MÉS INFO
Tot recordant que les resolucions arbitrals són d'obligat compliment, us adjuntem uns enllaços que us resultaran molt útils que us afecten directament i que sovint són motius de denúncies.
Garanties per a després de la compra
Canvis, devolucions i baixes, després de la compra
Per als establiments o empreses que voluntàriament estan adherits al sistema de mediació
D'aquest codi es basen les resolucions de mediació de consum per part de les juntes arbitrals.
Per últim, només dir-vos que us encoratgem a adherir-vos al sistema arbitral de consum.
S'ha de detallar, el millor possible el material lliurat